List Julii Tymoszenko

Julia Tymoszenko pod wpływem śmierci Nelsona Mandeli napisała list z więzienia. List ten opublikowano na stronie http://www.tymoshenko.ua
„No i co z tym” wspiera walkę narodu ukraińskiego o wolność. Wolność jak wszystko w życiu nie jest dana raz na zawsze. Trzeba o tym pamiętać. Ze względu na głęboką wartość moralną i ponadczasowe przesłanie tego listu postanowiliśmy go opublikować w obszernych fragmentach.
(Ірина cпасибо за переклад)

 

Julia Tymoszenko: Myśli uwięzionej dla Nelsona Mandeli

Mówi się, że w więzieniu czujesz bezradność, ale kiedy jesteś więźniem politycznym, podejmując strajk głodowy czujesz wręcz przeciwnie. Będąc więźniem, koncentrujesz się na istotnych refleksjach o sobie i swoim kraju, na jakiej jesteś drodze, na jakiej drodze jest twój kraj? To dojmujące uczucie wiedzieć, że dzielne kobiety i mężczyźni Ukrainy, młodzi i starzy zebrali się w Kijowie i innych miastach , aby chronić swoje marzenie o demokratycznej i europejskiej przyszłości . W więzieniu, wasze nadzieje i marzenia stają się moją rzeczywistością.

Wierzę, że Nelson Mandela rozumie moje uczucia. Reżim apartheidu w RPA zamknął więzienia po dziesięcioleciach protestów i innych przejawach walki o wolność. Odważni, młodzi Afrykańczycy zawsze patrzyli na jego przykład i czuli jego obecność.

Cały świat podkreśla godność i skromność z jaką Mandela doprowadził RPA do wolności od dyskryminacji. Jego uśmiech, szczęśliwe oczy, kolorowe koszule w hawajskim stylu, które tak bardzo kochał – to wszystko mam przed oczami tu, w więziennych murach.

(…)Ale tu, w tym miejscu, w moim umyśle nie ma Mandeli uwięzionego na Robben Island . Tu teraz mam Mandelę , który dotyka mojej duszy, człowieka, który przez 27 lat oglądał świat przez kraty, ale wyszedł z niego z wizją tolerancyjnej RPA, wolnej od od architektów apartheidu.

(…) Mandela był w stanie doprowadzić swój kraj do wolności , ponieważ był w stanie zobaczyć przyszłość RPA , bardziej wyraźnie niż ci, którzy żyli przez lata apartheidu dzierżąc władzę. Miał jasną wizję kraju, który potrafi moralnie odpowiadać przed swoim społeczeństwem.

Coś podobnego dotknęło Aleksandra Sołżenicyna, który pisał w swoim „Archipelagu Gułag”: „Dopiero na zgniłej, więziennej słomie poczułem w sobie drgnienie dobra. Dopiero pojąłem, że linia oddzielająca zło od dobra, przebiega nie między państwami, nie między klasami, nie między partiami, ale przecina każde ludzkie serce, nie omijając żadnego. Jest to linia ruchoma i z upływem lat jej bieg zmienia się w nas samych. Nawet w sercu omotanym przez zło linia ta odgradza maleńki przyczółek dobra. Nawet w najlepszym sercu – nie wykorzenione zło zachowuje swój kącik. ”

Możliwość wejrzenia w głębię swej duszy jest jednym z tych rzadkich, ale dużych prezentów, które może dać ci więzienie. Człowiek uwięziony, w izolacji, wystawiony na upokorzenie, na umęczenie swojej wrażliwości jest jeszcze bliżej swego serca. Mandela ucieleśnia tę prawdę.

(…) Oczywiście , do tego szlachetnego charakteru należy dołożyć Jego niezłomną wolę. Uwięziony za sprawę, za idee, za wolność, znosił cierpienia, męki także poniesione przez jego rodzinę.

(…) Wciąż brzmią mi w uszach słowa Nelsona Mandeli, kiedy wychodził na wolność: „Kiedy poszedłem do drzwi , które prowadziły do bramy, za którą była moja wolność, zdałem sobie sprawę, że jeśli nie pozostawię gorzkiego smaku nienawiści za bramą, nadal będę więźniem, więźniem zła, z którym nigdy się nie godziłem.”

I tak jak Nelson Mandela siedząc w samotności za murami więzienia wiedział, że dobiegnie końca apartheid, tak i ja wiem , że Ukraina musi zatriumfować w demokracji europejskiej i stać się narodem Europy, wolnym narodem.

Julia Tymoszenko
kolonia karna: Kachanivska
Charków
06 grudnia 2013

Skomentuj

